Sekwencyjna instalacja LPG – najlepszy wybór do silników z wtryskiem pośrednim

Silniki z pośrednim wtryskiem paliwa zazwyczaj bez większych problemów współpracują z samochodową instalacją gazową LPG. Dedykowanym im typem systemu auto-gaz jest instalacja sekwencyjna. Podpowiadamy, kiedy można zdecydować się na jej montaż oraz na co zwrócić uwagę?

Wybór samochodu pod LPG

Szukasz samochodu pod instalację LPG? Wybierz wtrysk pośredni.

Na polskim rynku samochodów używanych, pojazdy wyposażone w silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem paliwa cieszą się dużą popularnością. Jednym z głównych powodów tego stanu rzeczy jest fakt, że jednostki te charakteryzują się wysoką tolerancją dla zastosowania sekwencyjnych instalacji gazowych LPG. W silnikach z wtryskiem pośrednim, wtryskiwacze benzynowe umieszczone są poza komorą spalania, co znacznie ułatwia zaprojektowanie, wyprodukowanie oraz montaż dedykowanej instalacji gazowej. Przekłada się to na ceny. W zdecydowanej większości przypadków instalacja gazowa do silnika z wtryskiem pośrednim będzie dużo tańsza niż ta dedykowana silnikowi z wtryskiem bezpośrednim. Różnica to zazwyczaj kilka tysięcy złotych. Ceny sekwencyjnych instalacji LPG startują od ok. 2000-2300 zł. Mimo to, decydując się na konwersję samochodu na gaz, musimy sprawdzić kilka innych parametrów, aby nie narazić się na dodatkowe, nieprzewidziane wydatki.

Dlaczego sekwencyjna instalacja LPG jest tańsza? Przede wszystkim dlatego, że jest dedykowana silnikom o mniej skomplikowanej konstrukcji oraz zasadzie działania. We współczesnych silnikach benzynowych, wtrysk paliwa realizowany jest najczęściej przez wielopunktowy, sekwencyjny układ, który podaje odpowiednią, dokładnie odmierzoną dawkę benzyny do każdego cylindra silnika. Owo podawanie może odbywać się w sposób pośredni lub bezpośredni. W przypadku wtrysku pośredniego paliwo dostarczane jest do każdego z cylindrów przed zaworami ssącymi. Przy wtrysku bezpośrednim dostarczane jest za zaworami ssącymi, bezpośrednio do komory spalania, co rodzi pewne komplikacje dla projektantów samochodowych instalacji gazowych. Nie oznacza to jednak, że do tego typu silników nie można założyć instalacji LPG. Przeciwnie, obecnie na rynku dostępnych jest bardzo wiele takich systemów, o których piszemy w dziale Instalacja LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim.

Czy każdy silnik z wtryskiem pośrednim nadaje się do LPG?

Twierdząca odpowiedź na powyższe pytanie byłaby dużym uproszczeniem. Faktem jest jednak, że na rynku są dostępne instalacje LPG do zdecydowanej większości silników, wyposażonych w pośredni wtrysk benzyny. Występować mogą jednak różnice w warunkach eksploatacji takich silników podczas zasilania ich LPG. Jednym z możliwych problemów jest typ zastosowanej w silniku regulacji luzów zaworowych. Najlepiej, jeżeli jest ona hydrauliczna, wówczas nie będzie trzeba dokonywać jej ręcznie co pewien okres. W przypadku płytkowej regulacji zaworów, zastosowanie instalacji LPG będzie skutkowało koniecznością częstszego dokonywania takiej regulacji, w niektórych przypadkach nawet co 30-40 tys. km. W zależności od modelu pojazdu zabieg ten może kosztować od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych, co warto wziąć pod uwagę dokonując kalkulacji opłacalności montażu instalacji gazowej.

Przed montażem sekwencyjnej instalacji LPG warto zapoznać się z informacjami technicznymi dotyczącymi silnika naszego pojazdu. Niektóre silniki benzynowe mają problem z niską wytrzymałością głowicy, której trwałość obliczono na wytrzymywanie obciążeń podczas typowej eksploatacji, bez zachowania rezerw termicznych. W takich przypadkach, w związku z tym, że temperatura spalania gazu jest wyższa od tej przy spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej, może dochodzić do przegrzewania się głowicy i w efekcie jej usterki. Chcąc zamontować instalację gazową w takim samochodzie warto wkalkulować w ewentualne wydatki eksploatacyjne koszt wymiany głowicy. Warto poczytać opinie dotyczące konkretnych silników na forach branżowych.

Instalacja sekwencyjna – kiedy się zwróci?

W związku z tym, że w porównaniu do bardziej skomplikowanych instalacji, klasyczna „sekwencja” jest po prostu tańsza, zazwyczaj koszt jej montażu i utrzymania zwraca się już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów – w zależności od aktualnych cen LPG i stylu jazdy kierowcy. Osoby, którym zależy na jak największym komforcie użytkowania pojazdu powinny rozważyć zakup sprawdzonych instalacji, złożonych z podzespołów renomowanych marek. Są one nieco droższe, ale charakteryzują się minimalnym poziomem awaryjności. Ciekawym rozwiązaniem, na które możemy pozwolić sobie nieco zwiększając budżet na inwestycję, jest także wtrysk gazu ciekłego. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu możemy zmniejszyć poziom spalania gazu oraz uczynić eksploatację jeszcze bardziej bezpieczną dla silnika. O wtrysku gazu w fazie ciekłej piszemy w osobnym artykule.