Zbiorniki cylindryczne LPG – gdy w samochodzie nie ma miejsca

Zbiorniki cylindryczne – inaczej walcowe – pozwalają na zamontowanie instalacji gazowej w samochodzie, w którym nie ma miejsca na zbiornik toroidalny. Zajmują więcej przestrzeni, ale często są jedynym rozwiązaniem dla osób, chcących oszczędzać dzięki wykorzystywaniu LPG jako paliwa.

Zbiornik cylindryczny LPG

Zbiornik cylindryczny czy toroidalny? Który wybrać?

W zdecydowanej większości przypadków lepszym rozwiązaniem dla zamontowania instalacji gazowej w samochodzie będzie wybór zbiornika toroidalnego gazu. Tego typu zbiornik instalowany jest w miejscu koła zapasowego pojazdu, przez co nie zajmuje cennej przestrzeni bagażowej. W niektórych samochodach, z różnych względów, wybór takiego zbiornika nie jest jednak możliwy. Wówczas jedyną dostępną alternatywą jest zbiornik cylindryczny (inaczej walcowy).

Kiedy zamontować cylindryczny zbiornik LPG?

W większości samochodów, koło zapasowe umiejscowione jest poziomo w bagażniku, pod poziomem podłogi lub przytwierdzone pod podwoziem. Istnieją jednak także auta, zwłaszcza bardziej wiekowe modele lub małe samochody miejskie, w których koło umiejscowione jest w nietypowej pozycji, np. pionowej. Z kolei w samochodach najnowszych generacji, producenci stopniowo rezygnują z oferowania koła zapasowego w ramach podstawowego wyposażenia fabrycznego, zastępując je zestawem naprawczym. W efekcie, często miejsce na koło zagospodarowane zostaje w inny sposób, np. zamontowany jest w nim subwoofer samochodowej instalacji audio.

W opisanych powyżej przypadkach, jedynym rozwiązaniem w przypadku chęci montażu samochodowej instalacji gazowej będzie wybór cylindrycznego zbiornika LPG, umieszczonego w bagażniku pojazdu.

Często obserwowanym na rynku przypadkiem, w którym wykorzystywany jest cylindryczny zbiornik gazu jest instalacja LPG w pickupie. Współczesne możliwości techniczne pozwalają już na zastosowanie w tym przypadku zbiornika toroidalnego (pod zabudową, w miejscu koła zapasowego), jednak ze względu na koszty montażu, obawy o uszkodzenie podwieszonej butli podczas jazdy w trudnym terenie lub jej zbyt niską pojemność, niektóre osoby decydują się na montaż zbiornika cylindrycznego. Jest on wówczas lokalizowany na powierzchni podłogi zabudowy, w bezpośredniej bliskości kabiny.

Zbiorniki cylindryczne – zalety i wady

Zdecydowaną zaletą cylindrycznych zbiorników LPG jest ich uniwersalność. W odróżnieniu od zbiorników toroidalnych można je zamontować w niemal każdym samochodzie. Ich głównym mankamentem jest oczywiście ograniczanie przestrzeni bagażowej, co wiąże się z pewnym kompromisem ze strony użytkowników samochodu.